Nőicégek.hu - Nők az üzleti életben
A Nőicégek.hu szakmai honlapot azért hoztuk létre a Nőtárs Alapítványnál, hogy Európából és Amerikából összegyűjtsük és közzé tegyük azokról a női cégekről készült anyagokat, akik követendő példákkal, új ötletekkel bátorítják és segítik a magyar nőket vállalkozásaik fejlesztésében vagy elindításában.
Kérdésed, észrevételed, javaslatod esetén várjuk leveled a hello[kukac]notars.hu email címen, vagy a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2020. január 18.

Mások is vízzel főznek - Alapítónők Németországban

Mompreneurs - Maike Holling és Sielke Schwager

Kik vagytok és mivel foglalkoztok?

Maike Holling és Sielke Schwager, Münsterből, és van egy építész irodánk az MSHS Architekten. Az irodát azért hoztuk létre, hogy olyan építészeti és belsőépítészeti elgondolásokat valósíthassunk meg, amelyek az ügyfelekkel és a kereskedelmi partnerekkel folytatott közvetlen párbeszédből és együttműködésből bontakoznak ki. Nem érdekelnek minket a már létező, elcsépelt megoldások, sem az, hogy előre meghatározott stílusokat kövessünk.

Szeretjük, hogy az ügyfeleinkkel közösen hozhatunk létre olyan személyre szabott tereket, amelyekben aztán az emberek örömmel dolgozhatnak és élhetnek. Figyelünk arra, hogy a részletek kialakítása és a felhasznált anyagok kiváló minőségűek legyenek, de funkcionálisak és  tartósak is egyben.

Honnan jött az ötlet a vállalkozásotokhoz? Hogyan indultatok el és miből finanszíroztátok az indulást?

Korábban mindketten egy nagyobb építész irodánál dolgoztunk, és ez idő alatt sokat gondolkodtunk azon, hogy szakmailag merre menjünk tovább. A közös projektek során hamar észrevettük, hogy hasonló építészeti elképzeléseink vannak, és mindkettőnkben erős a késztetés ezen elképzelések megvalósítására. Az ügyfeleink igényeinek maximális kielégítése mellett arra is mindig kiemelt figyelmet fordítottunk, hogy a magas színvonalú építészet iránti elkötelezettségünk eredménye társadalmi haszonnal is járjon.

Egy másik fontos szempont a család és a munka összeegyeztethetősége volt. Abban mindketten biztosak voltunk, hogy a család mellett is ugyanolyan felelősségteljesen szeretnénk folytatni a munkát mint azelőtt. 2011-ben aztán megtettük az első lépést és megalapítottuk az irodánkat. A befektetéseink nagyrészt az iroda helységeinek átépítésére és némi infrastruktúra kialakítására korlátozódtak. Ezeket a saját megtakarításainkból finanszíroztuk. 2012-ben aztán megszülettek a gyerekeink, így már a kezdeti szakaszban a család és a saját vállalkozás összehangolásának kihívásaival szembesültünk.

Hogyan alakulnak most a dolgaitok? Teljesültek az elvárásaitok? És pénzügyi szempontból?

Szerencsére a vállalkozásunk elindításának első napjától kezdve mindig voltak konkrét megbízások, amiken dolgozhattunk. Ez a mai napig így van, túlszárnyalva az elvárásainkat is. A kezdetektől fogva sokoldalúnak állítottuk be magunkat, és a tervezés első lépésétől, a  vázlat és látványtervektől kezdve, a kivitelezésig és az építésvezetésig mindent mi csináltunk. Kezdjük érezni, hogy az elért eredményeinknek egyre inkább híre megy, a legkülönbözőbb helyekről érkeznek felkérések. Ennek ellenére kudarcok és ebből kifolyólag emberi csalódások is értek minket olyan megrendelők miatt, akik nem értékelték a munkánkat.

Néha kevésbé izgalmas, kivitelezéssel kapcsolatos projekteket is el kell vállalnunk, egyszerűen azért, hogy pénz keressünk. Mára már tudunk magunknak egy bizonyos összegű jövedelmet garantálni. Mindig megpróbálunk azonban tartalékot képezni a rákövetkező hónapokra, hogy az állandó költségek mellett legyen keretünk infrastruktúrára és marketingre is.

Hol és hogyan dolgoztok?

Egy hajdani üzlethelyiséget alakítottunk át irodává. A nagy és világos térben összesen négy munkaterületet  és egy megbeszélésekre alkalmas  tárgyaló részt rendeztünk be saját tervezésű bútorokkal. Az üzlethelyiség kialakítása lehetővé teszi, hogy a kirakatba fényképeket tegyünk ki a korábbi projektjeinkről ezzel prezentálva magunkat a külvilág felé. Ez a stratégia hozott is már jó néhány ügyfelet.

Alapvetően fontosnak tartjuk, hogy a munkát és a magánéletet – ha már fejben nem is megy – legalább térben kicsit szétválasszuk. Általában délutánig az irodában vagyunk, amíg a gyerekeink az óvodában vannak. Természetesen néha előfordulnak délutáni vagy éppen esti megbeszélések is. Ha pedig éppen időszűkében vagyunk, akkor hétvégén is dolgozunk otthonról, a kanapén ülve, laptoppal az ölünkben.

Mi nálatok a felállás, hogyan tudjátok összehangolni a családot és a munkát?

Mindkettőnk férje teljes állásban dolgozik, hétközben az óvoda után mi vagyunk a gyerekekkel. Szerencsénk van, mert mindkettőnk anyukája Münsterben lakik, és ők aktívan támogatnak minket, besegítenek akkor is, ha délután fontosabb tárgyalásunk van. Mindazonáltal az ember újra és újra szembesül azzal a nehéz helyzettel, amikor késő délután sürgős hívás érkezik az építkezésről és gyorsan oda kellene mennie. Idővel azonban egyre jobban megtanuljuk, hogy ne legyen lelkiismeret-furdalásunk, ha ilyenkor azt feleljük, hogy: „Most nem érek rá, holnap reggelig várnia kell.”

Ezt a higgadt hozzáállást kell akkor is előhívni magunkból, amikor a gyerekeink megbetegszenek. Ilyenkor mindig „tárgyalásba kezdünk” a szintén vállalkozóként dolgozó férjeinkkel: kinek van aznap fontosabb megbeszélése és ki tud otthon maradni a gyerekekkel.

Azt is folyamatosan fel kell mérnünk, hogy hány projekten tudunk párhuzamosan dolgozni és mikor kell nehéz szívvel visszautasítanunk egy-egy megbízást azért, hogy meg tudjunk felelni a saját elvárásainknak, anélkül, hogy túlterhelnénk magunkat.

Mit tanácsolnátok azoknak az anyáknak, akik szintén saját vállalkozást szeretnének indítani?

Ebben a férfiak által uralt szakmában az elején néha nehezünkre esett az anyaságunkat határozottan kommunikálni. Igyekszünk ezen változtatni és pozitív visszajelzéseket is kapunk.  Ne hasonlítgasd magad a szakma „nagyágyúihoz”, hanem koncentrálj azokra az egyéni képességeidre és erősségeidre, amiket éppen az anyaságod hoz magával az adott üzletágba. Fontos mantra: „Mások is vízzel főznek!”

Mi a 3 legfontosabb tanácsotok azoknak a vállalkozó anyáknak, akik időt és pénzt szeretnének megtakarítani és megkímélnék magukat a felesleges stressztől?

1. Ajánlott olvasnivaló: Frank Berzbach: Die Kunst einkreatives Leben zu führen – Anregung zur Achtsamkeit [A kreatív élet művészete – A tudatosság növelése (magyarul nem jelent meg)]

2. Javaslat: Kezdjétek egy csésze Sencha teával a munkanapot.

3. Tanács: Kérjétek szakértők segítségét: grafikus, adótanácsadó, IT-szakember, coach stb. A befektetés végül mindig megtérül!


Forrás Mompreneurs.de 

Fordította Czér Polli, a Nőtárs Alapítvány önkéntese