Nőicégek.hu - Nők az üzleti életben
A Nőicégek.hu szakmai honlapot azért hoztuk létre a Nőtárs Alapítványnál, hogy Európából és Amerikából összegyűjtsük és közzé tegyük azokról a női cégekről készült anyagokat, akik követendő példákkal, új ötletekkel bátorítják és segítik a magyar nőket vállalkozásaik fejlesztésében vagy elindításában.
Kérdésed, észrevételed, javaslatod esetén várjuk leveled a hello[kukac]notars.hu email címen, vagy a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2019. december 3.

Minden erőfeszítésünkkel, minden időnkkel, minden szeretetünkkel - Alapítónők Németországban

Mompreneurs - Gabriela Lück und Vanessa von Klitzing

Kik vagytok, és mit csináltok?

Gabriela Lück és Vanessa von Klitzing vagyunk. Üzlettársunkkal, Benjamin Rüggeberggel közösen 2014 májusában nyitottuk meg Cape Times Coffee Room kávézónkat a berlini Prenzlauer Berg-ben. A Coffe Room egy dél-afrikai stílusú lakberendezési üzlet és egy kávézó kombinációja. Termékeink elsősorban olyan művészektől és tervezőktől származnak, akik saját módjukon vállalják a felelősséget a társadalmi fejlődésért Dél-Afrikában és a világ más részein.

Nálunk jelentőséggel bír minden, ami a kézművességhez tartozik: az idő, amire szükség van, hogy a műalkotás elkészüljön, az ember, aki azt formálja, és az anyag, ami a történetet elmeséli. Slow Shoping nekünk a kiváló minőségű kézműves termékek vásárlását jelenti, amelyek társadalmilag felelős módon készülnek és folyamatosan gazdagítják mindennapi életünket.

Honnan jött a vállalkozása ötlete?

A kaland 7 évvel ezelőtt kezdődött, amikor partnerünk, Benjamin Rüggeberg feleségével Fokvárosból Berlinbe költözött. Benjamin Dél-Afrikában nőtt fel, és itt Berlinben hiányzott neki a régi ipari bútorokból és a modern újrahasznosítási formatervezésből az afrikai életérzés. Ezért elhozta Berlinbe azokat a dolgokat, amik után ő maga vágyakozott. A kapstadti Luna Design Company fából készült képkereteivel, és a sajátmárkás termékeivel a Cape Times egy sikeres európai szintű nagykereskedés lett.

Az évek során Berlin-Buch-ban megnyílt a kiskereskedelmi üzlet, és 2013 novemberében a Vanessa-val együttműködve az Online Shop is. A bolt és kávéház kombinációjának ötlete akkor jött amikor Gabriela visszatért Berlinbe a ghánai külföldi tartózkodás után.

Hogyan kezdtétek és hogyan finanszíroztátok mindezt?

Gabriela némi tapasztalattal rendelkezik a vendéglátás területén, Benjamin 7 éve irányítja a Cape Times nagy- és kiskereskedést, de közülünk még soha senki nem nyitott vagy üzemeltett kávézót korábban. Ezért sokáig és nagyon alaposan tervezgettük kikérve más kávézótulajdonos tanácsát.

Berlinben vendéglátás területén túlkínálat van, ezért az átlagos itt nem elég. De ha kész vagy a középszerűtől eltérni, törekedve arra, hogy mindig egyre jobbat adj, akkor azt a vendégek észreveszik és értékelni fogják. Hisszük, hogy a sok belefektetett munka és erőfeszítés kifizetődik.

Így volt ez az építkezési fázisban is, a megnyitás előtt azt mantráztuk: Bármi is történik, akár sikeresek leszünk, akár nem, azt mindenképp elmondhatjuk, hogy mi igazán mindent beleadtunk. Minden erőfeszítésünket, minden időnket és minden szeretetünket.

A kezdetektől kezdve mindent hárman csináltunk: a tervezést, a pénzügyi beruházást, a design-nal kapcsolatos döntéseket, stb. Ami néha bonyolult, hiszen mindenben egyet kell érteni. Kényelmes helyzetben voltunk, hogy partnereink amellett, hogy segítettek bennünket jó tanácsokkal, a családi költségvetés nagy részét átvállalták, ezért nem kellett hitelt felvenni az üzletünk számára, hanem mindent a megtakarításunkból finanszíroztunk.

Hol és hogyan dolgoztok?

Gabriela és én visszük az üzlet operatív feladatait, a kávézóban is mi vagyunk, míg Benjamin az adminisztratív feladatokról gondoskodik. Mivel még az kezdeti szakaszban tartunk, fontos, hogy egyikünk mindig személyesen is ott legyen a boltban. Természetesen kisegítőink is vannak, hogy minden feladatot el tudjunk látni.

Gabriela és én nagyon szorosan együttműködünk a döntésekben, az árukról, az ütemezésekről, a megrendelésekről, a kávé minőségéről, stb. Már 28 éve vagyunk barátnők, ismerjük egymást, és annak ellenére, hogy nem értünk mindig egyet, annak örülünk, hogy barátságunk az üzleti partnerségben is kitart.

Hogyan tudjátok a munkát és a családot egyensúlyban tartani?

Mindhármunknak két-két gyermeke van, 2 és 9 év közöttiek, és teljes munkaidőben dolgozó házastársa, akik közül néhány csak hétvégén van otthon. Minden dolgozó szülő ismeri a félelmet, hogy a gyereke beteg lesz, és nem tud óvodába/iskolába menni. Vagy ismeri a rohanást a munkából az oviba vagy iskolába, onnan haza. Gabriela és Vanessa szülei Berlinben élnek, ezért a gyerekek hetente egy délután náluk lehetnek, és persze van egy csomó bébiszitter is szükséghelyzetekre.

Mindez sok tervezési és szervezési megbeszélést jelent a férjekkel: ki viszi a gyerekeket holnap az iskolába, ki hozza el őket, stb. Mindezt csak rendkívül jó tervezéssel lehet működőképessé tenni, de már a kezdetektől azt mondtuk, úgy akarjuk csinálni, hogy mindenki számára elfogadható legyen, és az a minimum, hogy hetente két délután a gyerekek az édesanyjukkal lehessenek. Középtávon az a célunk, hogy kevesebb időt töltsünk az üzletben, inkább otthonról dolgozzunk. Az ember minden nap mindenben a legjobban szeretne teljesíteni, és néha szenved attól, hogy túl sokat vállal.

Mit ajánlanál más anyáknak, akik önálló vállalkozást szeretnének?

Csak csináld! Légy bátor! Hallgass a megérzéseidre! Fontos a kapcsolatépítés, ne félj kérdezni, légy nyitott, tanulj, tudj hallgatni. Kezdd kicsivel, haladj apró lépésekkel! Nagyszerű érzés, ha önálló vagy, ha saját üzleted van, saját magadért vagy felelős.

De ez nem mindenki számára megfelelő munkaforma. Ezért mindig azt tanácsolom más anyukáknak, hogy nagyon óvatosan tegyék meg az első lépést, jól gondolják át mielőtt hosszabb távú döntést hoznak. Tegyék fel maguknak a kérdést: fel vagyok készülve középtávon a biztonság elhagyására, a sok munkára, a kevés keresetre?

Mi a ti 3 legfontosabb tanácsotok a független anyáknak, hogy időt, pénzt és idegességet spóroljanak meg?

1. Merj őszinte lenni, ha nem tudsz valamit. Merd megkérdezni a hozzáértőket! Minél többet, annál jobb! Ne találgass, hanem tanulj, ami rövidtávon időbe kerül, de hosszú távon sok időt takarít meg.

2. Egy kis alázat és szerénység sem árt, különösen az üzleti kapcsolattartás során (a befektetőkkel, üzleti partnerekkel stb.). A kezdetektől fogva intenzíven részt vettünk a tervezésben, és valóban pénzt takarítottunk meg ezzel, mivel utólag nem kellett változtatni semmin.

3. Légy tudatában annak, hogy a függetlenné válás radikális lépés. A család többi tagja számára is az. Ha előre jól átgondolod, és bevonod a párodat és a gyermekeket, akkor minden bizonnyal sok idegességet fogsz megtakarítani.

Kedvet kaptatok egy kávéra?

Látogassátok meg Gabrielát és Vanessát Berlinben a Cape Times kávézóban.
Pontos cím: Cape Times kávézó
Saarbruecker str. 30
10405 Berlin
Nyitva tartás:
Hétfőtől péntekig 8:30 - 19:00
Szombat 9:30 - 18:00


Forrás Mompreneurs.de 

Fordította Guba Emőke, a  Nőtárs Alapítvány önkéntese