Nőicégek.hu - Nők az üzleti életben
A Nőicégek.hu szakmai honlapot azért indítottuk a Nőtárs Alapítványnál, hogy Európából és Amerikából összegyűjtsük és közzé tegyük azokról a női cégekről készült anyagokat, akik követendő példákkal, új ötletekkel bátoríthatják és segíthetik a magyar nőket vállalkozásaik fejlesztésében vagy elindításában.
Kérdésed, észrevételed, javaslatod esetén várjuk leveled a hello[kukac]notars.hu email címen, vagy a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2019. október 22.

Hatékonyságot vinni a logisztikai vállalatokba - Alapítónők Németországban

Smartlane - Monja Mühling

Monja Mühlingnek nagy álmai vannak: a logisztikai ágazat működését tudományos alapokra szeretné helyezni. Smartlane nevű szoftverük – a müncheni nő állítása szerint – „lenyűgöző eszköz”. 

Évente legfeljebb hárommillió tehergépkocsi szeli át Németország útjait több százmillió alkalommal – ez egy hatalmas szám. Monja Mühling abban szeretne a vállalatoknak segíteni, hogy a szükségesnél többször egy járművet se kelljen elindítaniuk – ezért született meg a Smartlane nevű szoftver.

Az azonos nevű startup mögött Mühling mellett jelenleg még egygyermekes anyuka, a korábbi diáktársnője a pénzügyi- és üzleti tanulmányai alatt, valamint az informatikus Schimandl Florian és Baur Mathias állnak. 2015-óta dolgoznak együtt az ötleten, az első fizető vásárlók viszont csak két évvel később érkeztek.

Eközben számos nagyvállalat – többek között a Metro Kiskereskedelmi Csoport is – használja a startup szolgáltatásait. A családi kézben levő hamburgi Mobility Fund (Mobilitási Alap) és a Next Logistics Accelerator hatszámjegyű összeggel finanszírozta az indulást. A vállalkozás azonban még nem hoz profitot, nyilatkozta Mühling a Gründerszene-vel való beszélgetés közben.

Monja, a startupod „Transport Mining”-ot kínál. Mit jelent ez valójában? 

A szállítmányozást végző vállalatok a Smartlane segítségével a szállítási folyamatokat tudják optimalizálni. A lehető legrövidebb idő alatt segít meghatározni, hogy a vállaltok milyen módon tudják a legoptimálisabban felhasználni az emberi erőforrásaikat, valamint a flottájukat a feladatok elvégzéséhez. Ilyen módon akár a költségek 30 százalékát is megspórolhatják.

Ez hogyan néz ki gyakorlatban? 

Vegyünk például egy csomagkézbesítő vállalatot. Van egy feladatlista amiből a Smartlane kiolvassa a címet, a kézbesítési ablakot, a vevő preferenciáit, a futár kapacitását, valamint a flotta méretét. Ez alapján az algoritmus kialakítja a legmegfelelőbb szállítási folyamatot. Ezeket az adatokat azonnal a futár okostelefonjára lehet továbbítani. Így a sofőr nyomon követhető módon tudja teljesíteni a feladat listáját.

Miért követik a futár mozgását? 

Azért, mert így a szoftver valós időben tudja követni az eseményeket és azonnal reagál amennyiben valami hiba lép fel. Ha túl sok a jármű a forgalomban, a Smartlane alternatív útvonalat javasol a futárnak mindeközben pedig a vásárlót üzenetben tájékoztatja, hogy a kiszállítás ideje megváltozott.

Elég komplikált szoftvernek hangzik. Hogyan fejlesztettétek ki? 

Teljesen az alapoktól építettük fel. Mathias, az alapító társam adattudományból doktorált, a disszertációját egy általa feltalált folyamat optimalizálási módszerről írta. A fejlesztéseket 2016-ban kezdtük. Ezelőtt viszont már piackutatást végeztünk, valamint kiértékeltük a pilot verzió során kapott visszajelzéseket.

Egy olyan eszközt, mint a tiétek nyilván a karácsonyi időszak alatt is használtak már, amikor sokkal több online rendelést adnak le, mint egyéb időszakaiban.

Igen, egyértelműen. Nélkülünk a vásárlóink jelentős része sokáig nem tudta, hogy hogyan kezelje ezt az időszakot. Mindeközben sokan tudják, hogy valamin változtatniuk kell csak azt nem, hogy pontosan mit.

Tudnál említeni egy tipikus hibát, amit a szállítmányozási cégek gyakran elkövetnek? 

Például az áruszállítók útvonalának megtervezése nagy problémát jelent a vásárlóink egy jelentős csoportjának. Általában a szállítási útvonalakat éveken át nem módosították annak ellenére, hogy már nyilvánvalóan nem hatékonyak. Napi 50.000 beérkező megrendelés esetén egyetlen embernek rendkívül nehéz meglátnia, hogy melyik sofőr melyik feladat közben tudna időt spórolni. A szoftverünk ezt pillanatok alatt felismeri. Például azt javasolja, hogy a kézbesítést és a csomagátvételt egy vásárlónál egy út megtételével tegye ahelyett, hogy kétszer fordulna.

Mindeközben az internetfelhasználók 92 százaléka online bevásárol – egy kihívás a logisztikai vállalatok számára. A jövőben milyen módon fog a szállítmányozás működni mikor az online vásárlások aránya tovább nő? 

Ebben a pillanatban is új megoldásokon dolgozunk. Csak, hogy egy példát említsek: jelenleg is kapcsolatban állunk egy potenciális vevővel, aki drónokat tervez irányítani a Smartlane segítségével. Ezt a koncepciót Németország vidéki területein szeretnék használni, mivel azokon a részeken a futárral való kézbesítés már nem bizonyul hatékony megoldásnak.


Forrás Gründerszene, 2019. január

Fordította Liza Karolina Nagy, a  Nőtárs Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kiemelt bejegyzés

Előregisztráció elindult: FÖLFELÉ! KONFERENCIA - 2019. november 22., péntek 9-18 óra - Budapest

MEGHÍVÓ -  az előregisztráció elindult! A Magyar Üzletasszonyok Egyesülete (MÜE) és a Nőtárs Alapítvány konferenciája Te h...