Nőicégek.hu - Nők az üzleti életben
A Nőicégek.hu szakmai honlapot azért indítottuk a Nőtárs Alapítványnál, hogy Európából és Amerikából összegyűjtsük és közzé tegyük azokról a női cégekről készült anyagokat, akik követendő példákkal, új ötletekkel bátoríthatják és segíthetik a magyar nőket vállalkozásaik fejlesztésében vagy elindításában.
Kérdésed, észrevételed, javaslatod esetén várjuk leveled a hello[kukac]notars.hu email címen, vagy a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2016. augusztus 23.

Példaképek: Kit látnak, amikor felnéznek - 1000 női történet Amerikából

Mikor példaképekről esik szó, az 1000 történet kampányban résztvevő női vállalkozók egy kulcsfontosságú családtagot tisztelnek a legjobban mindenki más felett, aki befolyással van rájuk.

 A női vállalkozók nagy gyakorisággal az otthonukhoz közeli példaképet keresnek és találnak – szó szerint.

Mikor megkértük azokat a női vállalkozókat, akik részt vettek az 1000 történet projektben hogy nevezzék meg a legfontosabb példaképüket, a projekt résztvevők 24%-a az édesanyját, az anyósát vagy a nagymamáját választotta. Nemcsak az anyák az egyetlenek a családból, akikre az 1000 történet női felnéznek, hanem a résztvevők 1/5-e az apákat, a szülőket általában és más rokonokat neveztek meg, mint nagy befolyással bíró személyeket.

Igaz, hogy a hírességek az üzleti világból és azon kívülről is, a vallási személyek és más szellemi nagyságok szintén befolyással bírnak, állította az 1000 történet női résztvevőinek 22%-a, különösen az Egyesült Államokon kívül élő nők. De még így is sokan, a nem családból vett példaképek elérhető közelségben lévő személyek, beleértve más női vállalkozókat is (13 %) és más kevésbé ismert ’idolokat’.

Az elérhető közelségben lévő példaképek fontosak, mondja Susan G. Duffy, a Babson College Center for Women’s Entrepreneurial Leadership (CWEL) ügyvezető igazgatója, mert a legtöbb nő azt szeretné, hogy a mentora a minden napos küzdelmekben segítse őket.

A példaképek alapvetően fontosak abban, hogy a nők hogyan látják a lehetőségeiket, teljesítőképességüket. Ők a kulcsai annak a megértéséhez, hogy valójában ’hogyan is néz ki a siker’ és hogy „ismerkedjenek a gondolattal, mit jelent női vállalkozónak vagy általánosságban vállalkozónak lenni”.

Az USA-ban mindegyik korosztályt tekintve az anyák és nagymamák a legtöbbet említett példaképek, kivéve az 1000 történet résztvevőinek legidősebb női vállalkozóit. Valóban minél fiatalabb egy vállalkozó annál biztosabb, hogy anyafigurát nevez meg aki ösztönzőleg hatott az életére.

A 30 éves és annál fiatalabb résztvevők 28%-a és a 31-40 éves korosztály 26%-a egy nőrokont vagy női felmenőt nevezett meg példaképének. Összehasonlítva ezt a 61 és annál idősebb cégtulajdonosok 11%-val, akik szintén így tettek– nők, akik felmenői valószínűleg kevésbé voltak aktívak a munkaerő piacon vagy a közszférában.

Ezt a mintát már más általunk készített projektben is láttuk. Azok a nők, akiket a 35 és annál fiatalabb cégtulajdonosok díjazottjainak ’Young women to watch’ jelöltünk, gyakran az édesanyjukat említették ebben az összefüggésben – akik nagy részéről kiderült, hogy maguk is vállalkozók.

Közben a 35-55 év közötti, a kiemelkedő női vállalkozók díjára ’Power list’ jelöltek szintén nőrokont neveztek meg az életükből, akik befolyással voltak rájuk, habár ezek aránya kisebb.

A fiatal nőkhöz elérhető közelségben lévő példaképek száma is bővül. „ Most kezd egy olyan fiatal nőkből álló generáció kialakulni, akik ránézve akár a bébiszitter-re, akár a szomszéd anyukájára vagy bárki másra azt mondják ’oh, ő nemcsak dolgozik, hanem a cég is a sajátja’, mondja Duffy. „És ez kezdi elmozdítani az irányokat”.

Két szépségipari cégtulajdonos New York-ból - Lisa Price and Yve-Car Momperousse – bizonyosan az édesanyját követte. Price az alapítója és tulajdonosa a Carol Lányának, mely természetes összetevőjű ápolószerek sorát értékesíti és a céget elhunyt édesanyjáról nevezte el.

Ahogy az 1000 történet összefoglalójában Price elmondta: „Annak ellenére, hogy már 10 éve nincsen köztünk, tudom úgy helyes, ahogyan ő élte az életét. Ezen a szűrön keresztül hozom meg a döntéseimet és mindig szeretném érezni, hogy nemcsak büszke lenne rám, de nagyra is becsülné és megértené a választásaimat és döntéseimet”.

Momperousse a Kreyol Essence tulajdonosa szintén az édesanyját, aki ugyancsak vállalkozó, nevezte meg közvetlen befolyással bíróra, különösen a nehéz időkben.

A környezetbarát luxus kozmetikai termékeket forgalmazó cége Haiti-ről származó természetes összetevőket használ, ahonnan Momperousse családja származik. Amikor 2010-ben földrengés pusztított Haiti-n, az édesanyja volt, aki bíztatta a munka folytatására.

Az összefoglalójában így emlékezett: „Anyám azt mondta, az embereinknek szükségük van munkára és lehetőségre most jobban mint eddig bármikor, hogy önellátóak legyenek. Ne légy túl érzelmes. Gondolkodj józanul mi a hosszú-távú előnye annak a munkának, amit végezni tudsz. Tovább kell építened az üzletet.

Manapság a Kreyol Essence már több mint 20.000 egységnyi terméket értékesített és 75 embert foglalkoztat az Államokban és Haiti-n (a 230 farmerről nem is beszélve, akikkel szerződésük van). Nemrégen nyitottak egy gyártóüzemet és növelik a saját ricinus telepítését, a növényt melyből a ricinus olajat nyerik, egy olyan összefogás keretében, melyet a Richard Branson és Clinton alapítvánnyal összehangolva végeznek.

Momperousse szintén tárgyalásokat folytat kiskereskedőkkel, mint a Whole Foods és a Walmart, hogy a Kreyol Essence termékeket az üzleteikben értékesítsék. Mindezekben az édesanyja a fő támogatója.” Az édesanyám a kezdetektől velem van. Nem beszélünk minden nap és gyakran nem is vagyunk egy véleményen, de továbbra is inspirál. És mikor látja, hogy tétovázom vagy letérek a helyes irányról, visszaterel” mondja.

További inspiráció a közelből

Szülőket együtt és más rokonokat a résztvevő vállalkozók 20%-a nevezett meg, beleértve Ramona Fantinit is, aki a Pino Gelato alapitója.

Mindkét szülője „a kezdetektől szeretetet, támogatást és bátorítást adott, ami azzá a személlyé formált, aki ma vagyok” mesélte nekünk az 1000 történet összefoglalójában. „Ők azok, akik belém nevelték az igényt, hogy folyamatosan kihívások elé állítsam magam és emeljem a mércét, ez pedig egész idő alatt hálával tölt el”.

Mikor mostanában beszéltünk Fantinivel elmondta, hogy néhai édesapja különös befolyással volt az életére. Nem ő az egyetlen – az 1000 történet női szereplőinek 9 %-a az édesapját említette, mint példaképet. Az USA-n kívül az édesapák még nagyobb befolyással bírnak, a projekt résztvevőinek 14 %-a szerint.

A nagy reményű vállalkozók családi példaképeinek száma az idő múlásával nőni látszik. A Count Me In, nonprofit szervezet ( jótékonysági szervezet mely pénzügyi támogatást, vállalat vezetést és tanácsadást biztosit női tulajdonban lévő vállalkozások számára – forditó megjegyzése) , mely az American Express OPEN-nel ( az USA vezető bankkártya kibocsátója – forditó megjegyzése) együtt dolgozik, úgy találta hogy a fiatalabb amerikai női cégtulajdonosok még közelebb állnak a családi vállalkozókhoz mint idősebb társaik.

Fantini azt mondta az édesapjáról „Az ő munkamorálját örököltem. Soha nem hagyott ki egyetlen napot sem, 150 %-kal dolgozott és mindig lojális volt. Mindenben büszkeség volt, amit csinált” mondta. „Bármit csinálok, a legjobbnak kell lennie, amire csak képes vagyok. És nagyon büszke vagyok az elért eredményeimre”

Ahogy lennie is kellene. A Pino Gelato ma már öt helyen van jelen az USA keleti részén és Fantini célja jövőre még többet nyitni. A cég maximum 40 embert foglalkoztat, az évszaktól függően és 2014-ben 2.14 millió dolláros forgalmat bonyolított.

Fantini, aki szoros kapcsolatban áll 84 éves édesanyjával még mindig döntően a szüleinek tulajdonítja sikereit. „Ők tanítottak arra, amiről azt gondolom a tanulás legjobb útja: példákon keresztül”, mondja.

Hírességek és más ikonok

Sok nő számára, aki külföldön tartózkodnak és indítanak vállalkozást, ilyen példaértékű személyek a celebritások és más híres személyek (24%). Az apák, szülőpárok és nagyszülők együtt kerültek a második helyre (23 %) míg az anyák, anyósok 19%-al a harmadik helyezettek.

A földrajzi különbségeken túl, a példakép lista alsó harmadának része viszonylag egységes, itthon és külföldön egyaránt.  Női vezetők (13 % globálisan), elismert iparági személyek (8%), társak, gyerekek és unokák (6%) követték az idősebb családtagokat és celebritásokat minden résztvevő női cégtulajdonos esetében.

A teljes listában szerepeltek még mentorok, üzleti partnerek, barátok és önmaguk – összességében 8%-ban.

Változó példaképek

Az amerikai és a fiatalabb projekt résztvevők válaszai azt mutatják, hogy a női vállalkozók példaképei változnak. Az elmúlt fél évszázad feminista mozgalmai a dolgozó nők befolyásának terjedéséhez vezetett szerte a világon, különösen az Amerikai Egyesült Államokban, ahol a nők fiatalabb generációinak még nagyobb hányadánál van a családon belül olyan karrier orientált nő, akit utánozni szeretnének.

Ez az eltolódás most már sok más országban is érzékelhető. A 2012-es Babson College és London Business School által készített Global Entrepreneurship Monitor Women’s Report szerint a Szubszaharai Afrika területen élő nők 60 %-ban tudtak kapcsolatot találni és kiépíteni más női cég tulajdonossal, ez az arány 41 % Ázsia fejlődő részén. (Fekete-Afrika vagy Szubszaharai Afrika az afrikai kontinensnek az a része, amely a Szahara sivatagtól délre esik – forditó megjegyezése)

A celebritásoknak mindig meglesz a vonzerejük, de az elérhető közelségben lévő példaképek kulcsfontosságúak, különösen abban a tekintetben, hogy a nők szerepe a munkahelyeken világszerte változóban van. Amíg a nagyon befolyásos emberek rajongók és csodálók millióit tudják befolyásolni, addig azok a nők, akiknek a közvetlen környezetében erős példaképeik vannak, inkább hozzájuk fordulnak, ahelyett hogy mélyebb, személyesebb kapcsolatot keresnének.

Közben az a fontos, hogy legyen példakép, aki éltető inspirációval szolgál. „Tudjuk, hogy mindannyiunkat az befolyásol, amit a környezetünkben látunk”, mondja Duffy. Tehát amikor a siker képét látjuk a populáris kultúrán, a családon, az oktatási rendszeren és médián keresztül, ami a populáris kultúra része, azt erősítjük magunkban, hogy ilyenek a vállalkozók, ilyen maga a vezetői képesség és ilyenek a nők.

Forrás: The Story Exchange - megjelent: 2015. november 
Fordította Sikora Erika, a Nőtárs Alapítvány önkéntese. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kiemelt bejegyzés

ELHALASZTVA 2020-RA --- Meghívó: FÖLFELÉ! KONFERENCIA - 2019. november 22., péntek 9-18 óra - Budapest

A FÖLFELÉ! KONFERENCIÁT 2020-RA ELHALASZTOTTUK.  AZ ÚJ IDŐPONTRÓL A RÉSZTVEVŐKET ÉS ÉRDEKLŐDŐKET ÉRTESÍTJÜK A HONLAPON, H...