Nőicégek.hu - Nők az üzleti életben
A Nőicégek.hu szakmai honlapot azért indítottuk a Nőtárs Alapítványnál, hogy Európából és Amerikából összegyűjtsük és közzé tegyük azokról a női cégekről készült anyagokat, akik követendő példákkal, új ötletekkel bátoríthatják és segíthetik a magyar nőket vállalkozásaik fejlesztésében vagy elindításában.
Kérdésed, észrevételed, javaslatod esetén várjuk leveled a hello[kukac]notars.hu email címen, vagy a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2013. november 26.

A vállalkozási ismeretek oktatását és üzleti képességek fejlesztését csak 11 százalék tartja fontosnak Magyarországon

A magyarok a legborúlátóbbak egy saját cég indításával kapcsolatban - derült ki az Amway globális felméréséből.

Az Amway vállalatcsoport 2013-ban is elvégezte az önfoglalkoztatással és vállalkozóvá válással kapcsolatos felmérését. Idén összesen huszonnégy országban végezték el a kutatást, amelyből kiderül, hogy a magyarok mindössze 30 százaléka tudja elképzelni, hogy saját vállalkozást indít. Biztató, hogy idén 6 százalékkal növekedett azoknak a száma, akik pozitívan vélekednek a vállalkozói létformáról (53 százalék), de ez még mindig 17 százalékkal alacsonyabb, mint a megkérdezett országok átlaga. Ezek a Technische Universität München közreműködésével elkészített Amway 2013-as Globális vállalkozói jelentés legfőbb megállapításai.

"A jelentés általános célja, hogy kiemelje az egyes országokban jelen lévő vállalkozók gazdasági potenciálját, és segítséget nyújtson a leendő vállalkozóknak abban, hogy valóra váltsák az elképzeléseiket." - mondta Michael Meissner, az Amway Europe vállalati ügyekért felelős alelnöke. "Az Amway célja, hogy minél inkább ösztönözze a nőket, időseket és fiatalokat arra, hogy elindítsák saját vállalkozásukat, miközben a vállalkozók érdekeit is képviseli." - folytatta Meissner.

Magyarországon nem készek a vállalkozásra 

Magyarországon a harminc év felettiek körében a férfiak a vállalkozóbb szelleműek, 57 százalékuk állna saját lábára, míg a nők esetén ez az arány 50 százalék. A harminc év alatti korosztály esetén azonban szinte nincs különbség a két nem között (nők: 69 százalék, férfiak: 68 százalék).

És mi motiválhat abban, hogy elindítsuk saját vállalkozásunkat? A legtöbb válaszadó szerint az önfoglalkoztatás egyik legnagyobb előnye a munkáltatótól való függetlenség (35 százalék). Ezt követi a másodállásból származó jövedelem megszerzése (27 százalék) valamint a saját ötletek megvalósításának a lehetősége (27 százalék). Kevesen, a megkérdezettek mindössze 10 százaléka gondolja úgy, hogy egy vállalkozás valós alternatívája lehet a munkanélküliségnek.

A vállalkozói kedv azonban továbbra is alacsonynak mondható Magyarországon, a válaszadók 84 százaléka tart attól, hogy nem lenne sikeres, ami 14 százalékkal magasabb, mint a nemzetközi átlag. Ennek három fő oka van: a pénzügyi akadályok (52 százalék), a gazdasági helyzet (52 százalék) valamint a munkanélküliségtől való félelem (25 százalék). Érdekesség, hogy a harminc év alattiak inkább tartanak attól, hogy nem lennének sikeresek egy saját vállalkozásban. Az alacsony vállalkozói kedvhez hozzájárulhat az is, hogy a válaszadók 74 százaléka gondolja, hogy Magyarország kevésbé vállalkozóbarát.

Egy vállalkozás indításához a magyarok 46 százaléka tartja nélkülözhetetlennek az állami támogatásokat valamint a kezdő hiteleket, ami valamivel magasabb, mint a nemzetközi átlag (42 százalék). Kevésbé tartják azonban fontosnak a vállalkozási ismeretek oktatását és az üzleti képességek fejlesztését (11 százalék) valamint az üzleti hálózatokon keresztül történő mentorálást és támogatást (11 százalék).

Nemzetközi kitekintés: a többség pozitív áll a vállalkozáshoz, de jóval kevesebben vágnának bele 

A 24 országban megkérdezettek több mint kétharmada (70 százaléka) kedvezően vélekedik az önfoglalkoztatásról. Az eredmények azt mutatják, hogy a vállalkozói létforma továbbra is magas elismertségnek örvend (2012: 69 százalék). Ugyanez érvényes az önfoglalkoztatási potenciálra: a válaszadók 39 százaléka el tudná képzelni saját vállalkozása beindítását, ám sokak számára a tervek csak tervek maradnak, konkrét lépések nélkül. A vállalkozás indítását leginkább a kudarctól való félelem hátráltatja: a válaszadók 70 százaléka tart ettől. Másrészt viszont a különféle intézkedések, például a közfinanszírozás, az induló kölcsönök és a vállalkozási ismeretek oktatása arra ösztönzik az embereket, hogy elindítsák saját vállalkozásukat.

Ami a vállalkozással kapcsolatos kedvező vélekedést illeti, a felmérésben részt vevő országok rangsorát továbbra is a dánok vezetik. Finnország a 87 százalékos eredménnyel a második helyen áll, őt követi Ausztrália, ahol az arány 84 százalék. Az elmúlt évekhez hasonlóan Ausztriában (40 százalék), Portugáliában (39 százalék) és Németországban (37 százalék) vélekednek a legkedvezőtlenebbül.

A felmérésben szereplő országokban1 a vállalkozási potenciál átlagos értéke globális szinten 39 százalék. A potenciál Kolumbiában (63 százalék), Mexikóban (56 százalék) és Görögországban (53 százalék) a legmagasabb, miközben európai viszonylatban továbbra is Görögországban a legmagasabb a vállalkozási hajlandóság (2012: 50 százalék). Eközben a lista másik végén, az utolsó előtti helyen Németország áll, ahol 26 százalék nyilatkozott úgy, hogy új vállalkozásba kezdene. A németek mögött már csak a Japánok vannak, 17 százalékos eredménnyel.

Az Amway szerint a fent említett potenciál kiaknázása érdekében a politikai döntéshozóknak arra kellene törekedniük, hogy a potenciális vállalkozók valóra váltsák az elképzeléseiket. Viszonylag alacsony azoknak a száma, akik azt válaszolták, hogy saját vállalkozásukban dolgoznak. A lista végén Oroszország (3 százalék), Dánia és Finnország (4-4 százalék) áll. Ez valószínűleg annak tudható be, hogy ezekben az országokban magas a kudarctól félelem (70 százalék), ami gátolja az új vállalkozások indítását.

Különösen igaz ez azokra az országokra, ahol kedvezően vélekednek a vállalkozói létformáról, de mégsem tudják elképzelni egy saját vállalkozás elindítását - az esetükben a félelem jelentős akadályt jelent. A legjobban a japán (94 százalék), az olasz és a cseh (91-91 százalék) válaszadók félnek a vállalkozás kudarcától. Ezzel szemben az Amerikai Egyesült Államokban (62 százalék), Hollandiában (55 százalék) és Mexikóban (50 százalék) az emberek nagy része nem tart a vállalkozás kudarcától. Ez a kudarctól való félelem több tényezőből tevődik össze: ezek között megtalálhatók az "akár csődhöz is vezető pénzügyi nehézségek" (41 százalék) és a "gazdasági válság miatti félelem" (31 százalék).

A felmérés a motiváló tényezőkről is egyértelmű képet ad: a válaszadók szerint a saját vállalkozás indítása mellett szóló legfőbb érvek a munkáltatótól való függetlenség és a saját ötletek megvalósítása (43 százalék). A jövedelemmel kapcsolatos tényezők, mint például a második jövedelemforrás (29 százalék) vagy a munkaerőpiacra való visszatérés (19 százalék) kevésbé voltak fontosak.

Az új vállalkozás indítására szóló ösztönző tényezők között meg kell említenünk a "közfinanszírozás és induló kölcsönök" (42 százalék) fontosságát, a "vállalkozási ismeretek és üzleti képességek oktatását" (33 százalék) és az "üzleti hálózatokon keresztül történő mentorálás és támogatás" (27 százalék) szerepét. Azokban az országokban továbbá, ahol magas a kudarctól való félelem mértéke, megfigyelhető "az alacsony kockázatú üzleti modellek" iránti vonzódás. Németországban (34 százalék), Olaszországban (29 százalék), Törökországban és Ukrajnában (26-26 százalék) ez a három tényező tekinthető a vállalkozás indítására történő legfőbb ösztönzőnek.

A jelentés végül kitér arra, hogy a válaszadók mennyire tartják a társadalom egészét vállalkozásbarátnak. A nemzetközi átlag alapján a válaszadók egyformán tartják vállalkozásbarátnak és nem vállalkozásbarátnak a saját országukat (46-46 százalék). Míg a válaszadók az Amerikai Egyesült Államokban (73 százalék) és Ausztráliában (62 százalék) tartják a leginkább vállalkozásbarátnak saját országukat, addig az emberek a válság által sújtott országokban vélik úgy, hogy országuk a legkevésbé vállalkozásbarát: Portugáliában ez az arány 76 százalék, Spanyolországban és Olaszországban 64-64 százalék és Romániában 57 százalék.

Forrás: Amway

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kiemelt bejegyzés

Előregisztráció elindult: FÖLFELÉ! KONFERENCIA - 2019. november 22., péntek 9-18 óra - Budapest

MEGHÍVÓ -  az előregisztráció elindult! A Magyar Üzletasszonyok Egyesülete (MÜE) és a Nőtárs Alapítvány konferenciája Te h...