Nőicégek.hu - Nők az üzleti életben
A Nőicégek.hu szakmai honlapot azért hoztuk létre a Nőtárs Alapítványnál, hogy Európából és Amerikából összegyűjtsük és közzé tegyük azokról a női cégekről készült anyagokat, akik követendő példákkal, új ötletekkel bátorítják és segítik a magyar nőket vállalkozásaik fejlesztésében vagy elindításában.
Kérdésed, észrevételed, javaslatod esetén várjuk leveled a hello[kukac]notars.hu email címen, vagy a honlap alján található Kapcsolatfelvételi űrlapon.

2011. november 15.

Interjú - Csekő Etelka (varrónő)



Csekő Etelka varrónő műhelyében maradék anyagokból, megunt ruhákból macskás pénztárcák, nagymama és nagypapa babák, akváriumos táskák, halas nyakláncok és okulárés állatokkal díszített szemüvegtokok készülnek. A modern kor vízhordóinak mulatságos palacktartókat kínál. Vagyis haszontalanná nyilvánított holmikból hasznos, kedves és kedvelt darabok születnek kezei alatt. 

- Mit csinálsz mint vállalkozónő? Mikor kezdted és hol tartasz most?
  • Kétféle tevékenységem van: ruhákat (jelmezeket, fellépőruhákat, esküvői ruhákat és hétköznapiakat)  tervezek, varrok és javítok ; textiljátékokat és használati tárgyakat tervezek és varrok - csak a játékokból nem tudnék megélni...de a további kérdésekben erre a tevékenységre vonatkozóan fogok válaszolni. A varrást 23 éve kezdtem, a játékokkal 6 éve foglalkozom. Hol tartok most? Egyre többen ismernek.
Hogyan fejlesztesz termékeket, honnan jönnek az ötleteid? Miben vagy egyedi? Miben különböznek a termékeid az átlagtól? Van márkaneved?
  • A termékeket úgy fejlesztem, ahogyan a visszajelzéseket kapom a vásárlóimtól; és sokszor kell kényszerűségből is változtatni, ha például egy-egy alapanyag vagy kiegészítő termék szépen elfogy a piacról. (Könnyűipar nélküli kis hazánkban ez sűrűn előfordul.)
    Ötletek mindenhonnan jönnek: amiket látok, amiket hallok, sokszor csak ülök és rajzolgatok egy füzetbe. Fontosnak tartom azt kiemelni, hogy ha valamiről úgy érzem, "már volt valahol", akkor utánanézek az interneten, mert nem szeretnék a plagizálás bűnébe esni. Felháborítónak tartom, hogy nálunk az egyéni ötleteknek mennyire nincs meg a becsülete,sokan másolnak zokszó nélkül.Márkanevem az édesanyám és az én keresztnevem: Etelka
Hol és hogyan értékesíted a termékeidet?
  • A kezdetektől fogva jelen vagyok a WAMP nevű vásárokon, minden hónap egy vasárnapján Budapesten, több mint 5 éve (www.wamp.hu ), és az Iparművészeti Múzeum negyedévente megrendezett vásáraiban is, 3 éve  (Kreatimm-dizájn elvitelre). Időről időre részt veszek más vásárokban is, mert szeretném bővíteni a megjelenésem lehetőségeit. Lassan egy éve van egy facebookos oldalam is, már majdnem 500 olvasóval. (https://www.facebook.com/pages/Etelka/192869620723421 )
Mit jelent számodra a vállalkozónőség? Mi a jó benne és mi a nehézség benne?
  • A vállalkozónőség kényszerből lépett az életembe, 12 évig voltam alkalmazásban egy belvárosi ajándéküzletnél, ahol porcelánbabákat öltöztettem, de amikor már nem tudtak alkalmazásban tartani, akkor kellett kiváltanom a vállalkozói igazolványt. Jó benne a teljes önállóság, rossz pedig az évről évre nehezedő anyagi terhek és a bizonytalanság.
Mi az, amit az elmúlt években megtanultál? Mit kellene még megtanulnod, elsajátítanod?
  • Nagyon sok mindent tanultam az évek során, szépen lassan fejlődöm, ahogyan lehetőségeim engedik. Nagy lépés volt számomra, amikor a WAMP lehetőséget adott rá, hogy a Seed alapítvány egy tanfolyamán részt vehettem, ami kifejezetten művészeti dolgokkal foglakozó nőknek volt meghirdetve. Nagyon sok dolog, amit addig csak sejtettem - hirtelen értelmet nyert! Piackutatás, marketing, üzleti terv, mindez nagyon érdekes volt! Természetesen bőven van még mit tanulnom, de csak olyan tempóban tudok haladni, amilyenben a folyamatos napi munka mellett tudok.
Mire vagy büszke? Milyen sikereket értél el? Milyen hibákból mit tanultál?
  • Büszke vagyok rá, hogy egyáltalán talpon maradtam a válság után is, hogy azt csinálhatom, amihez értek, és amit nagyon szeretek. Sikernek könyvelem el, hogy egyre többen ismerik a termékeimet, hogy a Facebook oldalamon egyre több olvasóm van, hogy minden évben kiállításokat csinálok (könyvtárakban, művelődési házakban - éppen most a MOM művelődési központban vannak kiállítva játékaim.). A hibák, amikből tanultam...nem nagyon kockáztatok, inkább lassan haladok előre, nagy kudarcaim nincsenek.
    Amikor olyan termékeim gyűlnek össze, amiket a hónapról hónapra ismétlődő vásárokon már valami miatt nem tudok eladni, akkor elajándékozom őket ( egyik évben egy rákos gyerekeket segítő alapítvány osztotta ezeket szét, idén a Veszprémi Állatvédőknek küldtem el, akik az önkéntes segítőiknek és táborozó gyerekeknek adták.).
Mit tanácsolsz azoknak a kézműves nőknek, akik mostanában indítják a vállalkozásukat? Mire figyeljenek, mit hogyan csináljanak és mit hogyan ne csináljanak?
  • Nem tudok igazából tanácsokat adni; mindenki csinálja azt, amit jónak lát, amire képes.
Hol lehet téged megtalálni az Interneten?
Kik a vásárlóid? Hogyan éred el őket, hogyan kommunikálsz velük?
  • A gyereketől a nyugdíjasokig bárki, aki szereti azt a fajta humort és kedvességet, ami az én játékaimban található. Kommunikálásról már beszéltem (vásárok, internet).
Hogyan határozod meg a termékeid árait? Milyen szempontokat veszel figyelembe az árkalkulációknál?
  • A termékeim ára függ az alapanyagoktól, a belefektetett munkából, de oda kell figyelnem, hogy egy széles réteg számára megfizethető is legyen. Nem igazán vagyok híve a "termeljünk a felső tízezernek" mentalitással, és azt szeretem, ha az én játékaimat sokan megveszik, használják  és szeretik!
Köszönjük az interjút. : ))